Αν το Σύνταγμα αποτελεί το κορυφαίο γραπτό νομικό κείμενο για κάθε ευνομούμενη Πολιτεία, για το δημοκρατικό Πολίτευμα, πρέπει να τηρείται ευλαβικά για κάθε πολίτη, πολύ περισσότερο για τους νησιώτες μαθητές.
Η Συνταγματική επιταγή, που επισημαίνει την υποχρέωση της Πολιτείας να αναγνωρίζει τις «ιδιαιτερότητες των νησιωτικών περιοχών» (άρθρο 101, παρ. 4), καταστρατηγείται συστηματικά από την κυβέρνηση και ουσιαστικά έχει καταστεί ανενεργή.
Οι νησιώτες μαθητές υφίστανται τις συνέπειες αυτής της πολιτικής σε καθημερινή βάση, μέσα κι έξω από τις σχολικές αίθουσες, χωρίς να απολαμβάνουν καθώς τους πρέπει το υπέρτατο αγαθό της Παιδείας.
Οι φωνές απόγνωσης γονιών, μαθητών, εκπαιδευτικών από τα νησιά, δεν φθάνουν στα αυτιά των αρμοδίων την ώρα που τα εκκρεμή προβλήματα της νέας σχολικής χρονιάς, καταγράφονται και φέτος στα νησιά με μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό, σε υποδομές, σε οργανωμένες σύγχρονες εκπαιδευτικές δομές.
Στη Σαντορίνη, ναυαρχίδα του τουρισμού μας, όπως και σε άλλα νησιά, καλύπτονται συχνά, πίσω από το αστραφτερό περιτύλιγμά του, προβλήματα και πρωτόγονες καταστάσεις, που αφορούν ακόμη και τα δημόσια αγαθά, της υγείας, της παιδείας, των θαλάσσιων συγκοινωνιών, του νερού.
Η σχολική χρονιά δεν ξεκίνησε καλά στη Σαντορίνη, που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, τόσο εξ αιτίας της παρατεταμένης σεισμικής δραστηριότητας τους πρώτους μήνες του 2025, όσο και με τη δύσκολη φετινή τουριστική περίοδο.
«Κάθε πέρσι και καλύτερα» επισημαίνουν οι Σαντορινιοί, στις διαμαρτυρίες τους προς το Υπουργείο Παιδείας. Βρισκόμαστε ήδη στον 3ο μήνα της νέας σχολικής χρονιάς και τα προβλήματα παραμένουν άλυτα.
Οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς αγγίζουν το 40%, πρωτοφανές ποσοστό.
Η κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων με μόνιμο προσωπικό είναι ελάχιστη ως μηδαμινή, με αποτέλεσμα μειωμένο αριθμό μόνιμων διορισμών και μεγάλη καθυστέρηση στις προσλήψεις αναπληρωτών, που επίσης γίνονται με το σταγονόμετρο και με πολύμηνες καθυστερήσεις .
Η υποστελέχωση των σχολείων, πανελλαδικό φαινόμενο, που παγιώθηκε με τα μνημόνια, καλά κρατεί στη Σαντορίνη και αποτελεί κυβερνητική επιλογή, αποτέλεσμα της απέχθειας που δείχνει το καθεστώς Μητσοτάκη σε κάθε δημόσιο αγαθό, επομένως και στη δημόσια παιδεία.
Τα δημοτικά, τα γυμνάσια και λύκεια της Σαντορίνης, λειτουργούν με μειωμένο ωράριο, με αποτέλεσμα την απώλεια πολλών ωρών διδασκαλίας, οι οποίες δεν αναπληρώνονται. Σε πολλά σχολεία οι μαθητές γυμνασίων -λυκείων σχολούν στις 10:00 και 11:00 το πρωί.
Στα δημοτικά δεν συμπληρώνεται το κανονικό ωράριο (1.00 το μεσημέρι) και τα παιδιά σχολούν στις 11:30 ή 12:30 αναλόγως το σχολείο.
Τα ολοήμερα σχολεία του νησιού δεν λειτούργησαν εφέτος ακόμη και αγνοείται η τύχη τους. Τα σχολικά δρομολόγια μεταφοράς των μαθητών δεν καλύπτουν όλα τα χωριά. Η έλλειψη νέων σχολικών μονάδων είναι μεγάλη και η ανάγκη για καινούργια σχολεία είναι επιτακτική.
Το πρόβλημα της εύρεσης στέγης από τους εκπαιδευτικούς εξακολουθεί να είναι ισχυρό εμπόδιο διορισμού εκπαιδευτικών στα νησιά και ιδιαίτερα στα νησιά-βιτρίνες του τουρισμού. Η ύφεση που παρουσιάστηκε φέτος οφείλεται στην δύσκολη τουριστική σεζόν και τη μεγάλη μείωση των εποχικών υπαλλήλων, εξ αιτίας των οποίων πολλά ακίνητα έμειναν κλειστά.
Οι τοπικοί εκπαιδευτικοί φορείς (Ένωση γονέων, Σύλλογοι Εκπαιδευτικών), η δημοτική αρχή, μιλούν για πρωτόγνωρη κατάσταση, που δεν έχει παρατηρηθεί με τόση ένταση στο πρόσφατο παρελθόν.
Η κυβέρνηση όμως κωφεύει μπροστά στα διογκωμένα προβλήματα και επιδιώκει την υπέρβαση χωρίς ουσιαστική λύση των προβλημάτων, αλλά η κατάσταση αυτή δεν θεραπεύεται με ημίμετρα, ψεύτικες εξαγγελίες και με προεκλογικές υποσχέσεις. Απαιτούνται συγκεκριμένα μέτρα, προτάσεις ρεαλιστικές, αλλά ουσιαστικές.
Το Κίνημα Δημοκρατίας είναι το μόνο κόμμα που έχει καταθέσει προτάσεις με μέτρα επεξεργασμένα, συγκεκριμένα και υλοποιήσιμα, όπως:
Χαρακτηρισμός ως δυσπρόσιτων των θέσεων εκπαιδευτικών και στα νησιά με μεγάλη τουριστική ανάπτυξη (Μύκονος, Σαντορίνη, Πάρος κ.α.), προκειμένου να έχουν τη σχετική αυξημένη μοριοδότηση.
Κίνητρα βαθμολογικά και οικονομικά στους εκπαιδευτικούς.
Αυξημένα μόρια εντοπιότητας για διορισμό ντόπιων εκπαιδευτικών στα νησιά.
Ειδικό αφορολόγητο επίδομα άγονου νησιού, για εκπαιδευτικούς.
Φορολογικές απαλλαγές για εκπαιδευτικούς που διορίζονται σε νησιά μέχρι 3.000 κατοίκους.
Επιδότηση ενοικίου για τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς, αναπληρωτές και μόνιμους, στις δυσπρόσιτες περιοχές, αλλά και στα νησιά με τουριστική ανάπτυξη (Μύκονος, Πάρος, Σαντορίνη κ.ά.), που έχουν καταστεί για τους υπαλλήλους δυσπρόσιτα, αν όχι απρόσιτα.
Επιπλέον μόρια για εκπαιδευτικούς, που διορίζονται στα νησιά για 5 τουλάχιστον έτη.
Επί πλέον κίνητρα και για την οικογένεια του εκπαιδευτικού, όπως η συνυπηρέτηση.
Επαναφορά του νόμου 4483/2017/άρθρο 32– ΦΕΚ Τεύχος Α 107/31.07.2017, που καταργήθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, ο οποίος προέβλεπε για τους νησιωτικούς δήμους με πληθυσμό μικρότερο των 18.000 κατοίκων, καθώς και τα Ν.Π.Δ.Δ. των δήμων αυτών, τη δυνατότητα να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλληλο κατάλυμα διαμονής στους εκπαιδευτικούς, τους γιατρούς και άλλους υπαλλήλους .
Στη νησιωτική χώρα που συμβάλλει τα μέγιστα στην αύξηση του ΑΕΠ, λόγω του τουρισμού, η Πολιτεία οφείλει να ανταποκριθεί στις δίκαιες διεκδικήσεις των κατοίκων τους, στην ενίσχυση των προσπαθειών ανάπτυξης, με τη διάθεση μέρους από την εισφορά τους στον κρατικό κορβανά.
Τα νησιωτόπουλα, από το πιο μικρό ως το πιο μεγάλο νησί, δικαιούνται να απολαμβάνουν το δημόσιο αγαθό της Παιδείας εκεί που ζουν, χωρίς εκπτώσεις και εμπόδια.