Επικαιρότητα

«Εναλλακτικές Μορφές: Ενέργεια». Μια σύγχρονη παράσταση

Πολιτισμός 30/10/2014 17:30
«Εναλλακτικές Μορφές: Ενέργεια». Μια σύγχρονη παράσταση

Την ευκαιρία να παρακολουθήσει τις «Εναλλακτικές Μορφές: Ενέργεια» του Χάρη Βεκρή, θα έχει το κοινό της Σύρου, το Σαββατοκύριακο που μας έρχεται.

Πρόκειται για ένα θεατρικό μονόλογο που γράφτηκε με αφορμή τον διαγωνισμό «Το Θέατρο στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου» που προκηρύχτηκε από το Βιομηχανικό Μουσείο της Αθήνας, όπου και πρωτοπαρουσιάστηκε το διήμερο 14 & 15 Μαΐου - μαζί με τα υπόλοιπα επτά έργα που διακρίθηκαν – στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2014.

Ο θεατρικός μονόλογος θα παρουσιαστεί το Σάββατο και την Κυριακή στις 9 το βράδυ, στοχοροθέατρο «Ακροποδητί».

Στο πλαίσιο των θεατρικών παρουσιάσεων, ο Χάρης Βεκρής, καθώς κα η Ελένη Παπαδεράκη, αλλά και ο Ιωσήφ Πρίντεζης, έδωσαν σήμερα το μεσημέρι συνέντευξη Τύπου, παρουσιάζοντας στο κοινό τη θεματολογία του μονολόγου που θα φιλοξενηθεί στο μοναδικό χώρο που δραστηροποιούνται οι “Ακροποδητοί”.


Το Εργοστάσιο του Φωταερίου

Το 1857, ο γάλλος Φραγκίσκος Θεόφιλος Φεράλδης αναλαμβάνει το έργο του φωτισμού της Αθήνας με φωταέριο. Ο δήμος Αθηναίων παραχωρεί στο γάλλο επιχειρηματία το προνόμιο της εκμετάλλευσης του φωταερίου για 50 χρόνια. Έκτοτε, το φωταέριο θα φωτίσει τους αθηναϊκούς δρόμους για περίπου 60 χρόνια.

Το 1887, ο Ανρί Φουλόν ντε Βο ως εκπρόσωπος της εταιρείας Societe Gaz et Eaux (Paris) και ο Ιωάννης Βαπτιστής Σερπιέρης, εξαγοράζουν την εταιρεία και αναλαμβάνουν τη διοίκηση του εργοστασίου. Μια περίοδος ακμής αρχίζει για τη μικρή μονάδα φωταερίου της Αθήνας. Αεριοφυλάκια, ατμολέβητες, ατμομηχανές, μονάδες καθαρισμού και άλλα κτίρια ξεπηδούν σταδιακά μέσα στο οικόπεδο έκτασης περίπου 30 στρεμμάτων. Η ανάπτυξη αυτή συνδέεται με την επέκταση της χρήσης του φωταερίου ως μορφής ενέργειας στα σπίτια και στα εργοστάσια. Το 1938 η επιχείρηση περιέρχεται στο δήμο Αθηναίων, ενώ μεταπολεμικά το φωταέριο χάνει συνεχώς έδαφος σε σχέση με τον ηλεκτρισμό. Το 1952 ιδρύεται η Δημοτική Επιχείρηση Φωταερίου Αθηνών (Δ.Ε.Φ.Α) η οποία λειτουργεί το εργοστάσιο μέχρι που οι φούρνοι του σβήνουν οριστικά το 1984.

Από το 1999 ξεκινά στο χώρο η φιλοξενία καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Σήμερα, η «Τεχνόπολις» του δήμου Αθηναίων έχει καθιερωθεί ως ένας από τους πιο αναγνωρισμένους χώρους πολιτισμού της πρωτεύουσας. Το 2013 εγκαινιάζεται το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου ανοίγοντας μια καινούρια σελίδα στην ιστορία του παλαιού εργοστασίου.


Η προσέγγιση του έργου

Ένας νησιώτης πρώην ναυτικός, ένας εργοδηγός από την Αρκαδία και μια Γκαζοχωρίτισσα γιαγιά πιάνουν δουλειά στο εργοστάσιο του Φωταέριου της Αθήνας. Υπομένουν τις άθλιες συνθήκες εργασίας, αγωνίζονται σε δύσκολους καιρούς να τα καταφέρουν, προοδεύουν. Αυτό που συνδέει και τις τρεις «μορφές» που πέρασαν από το εργοστάσιο σε διαφορετικές χρονολογικές περιόδους της ιστορίας του, είναι ο αγώνας τους για την επίτευξη ενός στόχου. Το Γκάζι κλείνει και το ενεργειακό κέντρο της Αθήνας σταματά να μολύνει την περιοχή. Σήμερα, μεταμορφωμένο, συνεχίζει να τροφοδοτεί την Αθήνα με πολιτιστική ενέργεια, αποδεικνύοντας πως η δύναμη της δημιουργικότητας δεν είναι εντέλει άσχετη με το χώρο, που λειτουργώντας σαν μαγνήτης της ανθρώπινης διαφορετικότητας γράφει νέες σελίδες στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Ο χώρος

Ως ιδανικός χώρος για τη μεταφορά της παράστασης από το Γκάζι στη Σύρο, επιλέχθηκε η φιλόξενη αίθουσα χορού και παραστάσεων της ομάδας χοροθέατρου «Ακροποδητί», που κουβαλώντας τη βιομηχανική ιστορία του κτιρίου λειτουργεί σαν φυσικό σκηνικό του έργου.

Το κτίριο με τις τρεις πτέρυγες του, αγοράστηκε το 1890 από τον Χαράλαμπο Θανόπουλο από το Άργος και ως τον μεσοπόλεμο λειτούργησε ως Βυρσοδεψείο της εταιρίας «Θανόπουλου & Τσαγγούρου». Στην ίδια περιοχή εγκαταστάθηκε το 1905 η επιχείρηση των Μιχ. Μ. Μακρουλάκη, Παν. Ν. Μίχα και Δημ. Γ. Βαρουξή, έπειτα «Βαρβέρης, Μίχας & Βαρουξής» [πηγή: Χ. Αγριαντώνη – Α. Φενερλή (2000), Ερμούπολη – Σύρος: Ιστορικό οδοιπορικό, Εκδόσεις ΟΛΚΟΣ].

Σήμερα, κατάλληλα διαμορφωμένος, ο ίδιος χώρος χρησιμοποιείται τόσο για εκπαιδευτικούς σκοπούς, όσο και για τη φιλοξενία καλλιτεχνικών εκδηλώσεων υψηλού επιπέδου καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Οι συντελεστές της παράστασης

Κείμενο: Χάρης Βεκρής

Ερμηνεία – Σκηνοθεσία: Ελένη Παπαδεράκη

Μουσική σύνθεση - επιμέλεια: Ιωσήφ Πρίντεζης

Φωτισμοί - Βίντεο: Φίλιππος Ευαγγέλου

Δημιουργικό αφίσας & προγράμματος: Φρειδερίκος Ρούσσος

Φωτογραφίες: Ανδρέας Σπίνος

Υποστήριξη παραγωγής: Άσπα Ζήμερα

Χορηγοί: ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. & SYROSTODAY

Διοργάνωση: FORUM20.21 – Πολιτιστικό Δίκτυο Κυκλάδων


Δείτε στο web tv τη συνέντευξη που παραχώρησαν ο Χάρης Βεκρής, η Ελένη Παπαδεράκη και ο Ιωσήφ Πρίντεζης.