Επικαιρότητα

Παλιοσίδερα παντού!

Κοινωνία 23/07/2014 14:04
Παλιοσίδερα παντού!

Δεν ήταν αρκετά ως φαίνεται τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα στα δεξιά και αριστερά κεντρικών ή στενών δρόμων, κατά τέτοιο τρόπο ώστε η κυκλοφορία των διερχόμενων αυτοκινήτων να καθίσταται όσο το δυνατόν δυσκολότερη έως και αδύνατη και τα νεύρα των οδηγών να κινούνται σε τεντωμένα σκοινιά, ήρθαν να προστεθούν και τα εγκαταλελειμένα αυτοκίνητα, που είναι διάσπαρτα σε αρκετά σημεία της πόλης, σε γειτονιές, σε κάθε γωνιά, σε χωράφια.

Όπου κοιτάξεις υπάρχει και ένα εγκαταλελειμμένο αυτοκίνητο, που λόγω των αυξανόμενων τελών κυκλοφορίας, ασφαλίστρων, φθορών ή μηχανολογικών προβλημάτων που οι ιδιοκτήτες τους αδυνατούν να πληρώσουν.

Το ζήτημα είναι πολυδιάστατο και δεν άπτεται μόνο αισθητικού ενδιαφέροντος, καθώς η έννοια της θέσης στάθμευσης είναι μείζονος σημασία για τον πολίτη. Ωστόσο, η κρισιμότητα της κατάστασης που θα έπρεπε να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη τόσο από τους ιδιοκτήτες των «αφημένων σην τύχη τους» Ι.Χ., όσο και από τις αρμόδιες υπηρεσίες που αναλαμβάνουν την απόσυρση των εν λόγω οχημάτων, άπτεται στην επικινδυνότητα που ενέχουν για τη δημόσια υγεία.

Τα εγκαταλελειμένα αυτοκίνητα αποτελούν εστίες μόλυνσης λόγω της συσσώρευσης απορριμμάτων από την ακινησία και σημαντική πηγή δημιουργίας αποβλήτων με σοβαρές ρυπαντικές επιπτώσεις (σκουριές, λάδια, υγρά φρένων).

Ενδεικτικά, σύμφωνα, με το ρεπορτάζ του syrostoday.gr, εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα υπάρχουν στην περιοχή της Πινακοθήκης, στην περιοχή της μαρίνας στα Λαζαρέτα, αλλά και σε γειτονιές, όπως στην περιοχή του Αγ. Γεωργίου, του Αγ. Κωνσταντίνου και σε πολλές άλλες περιοχές.

 

Πότε θεωρείται ένα όχημα εγκαταλελειμμένο

Για να θεωρηθεί ένα όχημα εγκαταλελειμμένο θα πρέπει να πληροί μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Να είναι εγκαταλελειμμένο σε δημόσιους, δημοτικούς ή κοινοτικούς δρόμους, στους οποίους απαγορεύεται η στάθμευση, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 30 ημέρες
  • Να είναι εγκαταλελειμμμένο σε άλλους δημόσιους, δημοτικούς ή κοινοτικούς ή λιμενικούς κοινόχρηστους ή μη χώρους και οδούς για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 90 ημέρες, και χωρίς την άδεια της αρμόδιας Αρχής
  • Να είναι εγκαταλελειμμένο σε ιδιωτικούς χώρους χωρίς τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη του χώρου
  • Να αποτελεί γενικά κίνδυνο για το περιβάλλον, την υγεία και την ασφάλεια των κατοίκων, καθώς και για τη δημόσια ή ιδιωτική περιουσία, ιδίως όταν λόγω της κατάστασης στην οποία βρίσκεται δεν δύναται να ανταποκριθεί στον σκοπό για τον οποίο προορίζεται. 

 

Διαδικασία περισυλλογής σύμφωνα με το Π.Δ. 116/2004

Ο χαρακτηρισμός των οχημάτων ως εγκαταλελειμμένα και οι σχετικές ενέργειες που πρέπει να ακολουθήσουν οι ΟΤΑ για τον εντοπισμό και την απόσυρσή τους περιγράφονται με σαφήνεια στο Προεδρικό Διάταγμα 116/2004.

Όπως ορίζεται σε αυτό, η διαδικασία συλλογής εγκαταλελειμμένων οχημάτων είναι η ακόλουθη:

  1. Η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου εντοπίζει τα οχήματα και επικολλά αυτοκόλλητο με τον χαρακτηρισμό «εγκαταλελειμμένο».
  2. Μετά από 15 ημέρες, 1) ενημερώνει την ΕΛ.ΑΣ. και άλλες υπηρεσίες ώστε να ερευνηθεί εάν πρόκειται για όχημα που εκλάπη ή απασχολεί τις αρχές, 2) εάν το όχημα έχει πινακίδες, αναζητά τον νόμιμο κάτοχο για να ενημερώσει αυτόν και την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΚ.
  3. Μετά από 45 ημέρες, εάν δεν το αποσύρει ο ιδιοκτήτης ή δεν υπάρχει εμπλοκή από τις Υπηρεσίες Ασφαλείας, το όχημα περιέρχεται στην κατοχή του Δήμου.
  4. Στη συνέχεια, παραδίδεται σε σύστημα συλλογής «οχημάτων στο τέλος κύκλου ζωής τους» όπου και για 10 ημέρες μπορεί να το ανακτήσει ο ιδιοκτήτης, αλλιώς παίρνει το δρόμο για την ανακύκλωση.
  5. Στη συνέχεια, το αυτοκίνητο θα αποθηκευτεί στο χώρο που θα επιλέξει ο Δήμος για ένα μήνα. Αν ο ιδιοκτήτης του θελήσει να το παραλάβει θα πληρώσει εύλογο πρόστιμο και το ανάλογο τέλος αποθήκευσης, αλλιώς το αυτοκίνητο μετά το πέρας ενός μήνα οδηγείται προς την καταστροφή του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εκάστοτε δήμος, οι πολίτες, αλλά και το ίδιο το περιβάλλον έχουν θετικές απολαβές από την όλη διαδικασία, η οποία –παρεπιμπτόντως- είναι πολύ απλούστερη για τα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα που δεν έχουν πινακίδες. Συγκεκριμένα, ο δήμος κερδίζει 51 ευρώ από την ανακύκλωση κάθε οχήματος, ενώ 10 κιλά ορυκτελαίων, 40 κιλά εύφλεκτων ελαστικών, επτά κιλά μολύβδου, έξι κιλά ψευδαργύρου και ένα κιλό αμιάντου γλιτώνει το περιβάλλον από κάθε ανακυκλωμένο όχημα. Παρόλα αυτά, σημαντικό εμπόδιο αποτελεί η απροθυμία των ίδιων των οδηγών να συνεργαστούν. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μόλις αντικρίζουν την ειδοποίηση απλώς μετακινούν το όχημα σε άλλη περιοχή ή αφαιρούν το χαρτάκι ώστε να κερδίσουν χρόνο. Ωστόσο, το βασικότερο στατιστικό όλων είναι ότι ελευθερώνεται μία νέα θέση πάρκινγκ για κάθε δύο οχήματα που απομακρύνονται.

 

Η αρμοδιότητα στην Ελληνική Αστυνομία

Και μπορεί το Π.Δ 116/2004 να έδινε την αρμοδιότητα στους ΟΤΑ για την απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων οχημάτων, όπως μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας, η συγκεκριμένη αρμοδιότητα μεταβιβάστηκε στην Ελληνική Αστυνομία.

Δυστυχώς όμως, όπως αναφέρει στο syrostoday.gr, ο Διευθυντής της Αστυνομικής Διεύθυνσης Κυκλάδων, Νικόλαος Βελέντζας, μπορεί η αρμοδιότητα για την απομάκρυση των συγκεκριμένων οχημάτων να μεταφέρθηκε στην Ελληνική Αστυνομία, όμως αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί λόγω της τεράστιας υποστελέχωσης της υπηρεσίας.

«Με 12 άντρες στο τμήμα, καταλαβαίνετε ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει. Εδώ δεν έχω προσωπικό για να βγει με τα περιπολικά. Δυστυχώς η αρμοδιότητα ήρθε σε εμάς, αλλά δεν έχουμε προσωπικό», σημείωσε ο κ. Βελέντζας.

Στην ερώτηση πόσα άτομα από τη Δημοτική Αστυνομία μετατάχθηκαν στο Αστυνομικό Τμήμα Σύρου, ο κ. Βελέντζας, σημείωσε ότι 2 άτομα από την πρώην δημοτική αστυνομία του Δήμου μεταφέρθηκαν στις υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, αλλά και αυτά μπορούν να βγουν στους δρόμους μόνο με τη συνοδεία αστυνομικού.